Aineiston hankinnan menetelmätkin vaihtelivat
tutkimuksittain. Haastattelua käytettiin hyväksi useassa tutkimuksissa (Mäenpää
& Männistö 2009, Bock 2011), lisäksi Bock (2011) oli käyttänyt
tutkimuksessaan tekstianalyysia. Joissakin tutkimuksissa aineisto kerättiin
itse. Esimerkiksi Antony ja Thomas (2010) keräsivät kommentit ampumavideoista
ja Cooken (2005) tutkimuksessa aineisto kerättiin myös itse (kerättiin
sanomalehtien etusivuja yms.). Myös Mäenpään ja Männistön tutkimuksessa
seurattiin verkkosivujen kehitystä. Sundar (2000) käytti tutkimuksessaan
kontrolloitua koetta. Kyselyosuutta käytettiin usein täydentämään
aineistonhankintamenetelmää (Mäenpää & Männistä 2009, Sundar 2000).
Aineiston hankinnan menetelmät vaihtelevat niin ihmisläheisistä (haastattelu, kysely, kontrolloitu koe),
etäisempiin vaihtoehtoihin (aineiston
keruu suoraan verkosta). Aineistot vaihtelivat siis uutisvideoista YouTube-videoihin, kuvista ääneen ja videoon sekä haastatteluaineistosta kyselyaineistoon.
Analyysimenetelmiä on parissa tutkimuksessa mainittu
kunnolla lainkaan (Mäenpää & Männistö 2009, Sundar 2000). Sundarin (2000)
tutkimuksessa oltiin vain lähinnä lueteltu tutkimuksessa käytettyjä
kvantitatiivisia menetelmiä/mittareita. Toisissa pohjana käytettiin aiempia
tutkimuksia (Cooke 2005) tai jotakin teoriapohjaa (Bock 2011 - Pierre Bourdieun kenttäteoria). Varsinaista
kunnolla nimettyä, mielestäni selkeää menetelmää käyttivät Antony ja Thomas
(2010); Orben ja Kinefuchin kriitiistä temaattista analyysia.
Analyysimenetelmätkin siis vaihtelivat kiitettävästi tutkimuksittain. Tosin
harmittaa, että analyysimenetelmää ei välillä kuvattu kunnolla, ja myös valintojen perustelut olivat joissakin tapauksissa hataria tai puuttuivat kokonaan.
Voimme lopuksi todeta, että uutinen ja media kulkevat nykyään käsi kädessä ja vaikka suhde hiukan rakoilisikin, eivät ne enää pärjää ilman toisiaan. ;)
Voimme lopuksi todeta, että uutinen ja media kulkevat nykyään käsi kädessä ja vaikka suhde hiukan rakoilisikin, eivät ne enää pärjää ilman toisiaan. ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti