maanantai 23. huhtikuuta 2012

Pitkäaikaistutkimusta

Useimmat tutkimukset ovat olleet lyhyeltä aikajaksolta, mutta löysin myös yhden pidemmän aikajakson jenkkitutkimuksen. ”A visual convergence of print, television, and the internet: charting 40 years of design change in news presentation” käsittelee uutisen muutosta ajallisesti vuodesta 1960-luvulta vuoteen 2002. Tutkimuksessa keskitytään nimenomaan visuaaliseen muutokseen liittyen printtiin, televisioon ja internettiin, eli muun muassa juuri käsittelemiimme multimedia-elementteihin. 

Yhteensä aineistoa tutkimukseen on  188 sanomalehden etusivua, 228 uutisohjelmaa ja  80 uutisverkkosivun etusivua. Sanomalehtien kohdalla aineisto kerättiin vuodesta 1960 vuoteen 2002 tallentamalla joka vuosi samana päivänä lehtien etusivut (yhden lehden kohdalla poikkeus). Televisio-ohjelmien kohdalla ilme muuttuu nopeammin kuin sanomalehdillä, joten aineistoa hankittiin kahdesti vuodessa. Verkkosivujen etusivujen hankinnassa käytettiin apuna internet-arkistoa  The Wayback Machinea. Etusivut kerättiin kokonaisuuteena, tekstineen ja kuvineen.

Tutkimuksen analyysin pohjana on käytetty aihe-alueen aiempia tutkimuksia. Aiemmista tutkimuksista kerättiin tiettyjä design-elementtejä, joihin keskityttiin myös tässä tutkimuksessa. Design-elementit jaoteltiin kahteen kategoriaan; rakenteeseen ja grafiikkaan. Näiden kahden kategorian design-elementtien toistuvuus ei ollut tutkimuksessa oleellista vaan niiden ajallinen muutos.

Tutkimuksen mukaan median visuaalinen lähentyminen on korostunut vuosien saatossa, kun informaation kiihtyvyys on noussut. Multimedia-elementit, kuten kuvat ja video, lisääntyivät siis uutisissa kohti 2000-lukua. Havainnollistan tuloksia tutkimuksesta otetuilla sanomalehtien etusivujen kuvilla, muuten tuloksista voi lukea lisää itse artikkelista. Kuvista huomaa, kuinka kuvien määrä on lisääntynyt uutisissa ajansaatossa. Lisää artikkelista voit lukea täältä.


         
Etusivu vuodelta 1999.

   
Etusivu vuodelta 1969.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti