Useimmat tutkimukset ovat olleet lyhyeltä aikajaksolta,
mutta löysin myös yhden pidemmän aikajakson jenkkitutkimuksen. ”A visual convergence of print, television, and the internet: charting
40 years of design change in news presentation” käsittelee uutisen muutosta
ajallisesti vuodesta 1960-luvulta vuoteen 2002. Tutkimuksessa keskitytään
nimenomaan visuaaliseen muutokseen liittyen printtiin, televisioon ja
internettiin, eli muun muassa juuri käsittelemiimme multimedia-elementteihin.
Yhteensä aineistoa tutkimukseen on 188 sanomalehden etusivua, 228 uutisohjelmaa
ja 80 uutisverkkosivun etusivua. Sanomalehtien
kohdalla aineisto kerättiin vuodesta 1960 vuoteen 2002 tallentamalla joka vuosi
samana päivänä lehtien etusivut (yhden lehden kohdalla poikkeus).
Televisio-ohjelmien kohdalla ilme muuttuu nopeammin kuin sanomalehdillä, joten
aineistoa hankittiin kahdesti vuodessa. Verkkosivujen etusivujen hankinnassa
käytettiin apuna internet-arkistoa The Wayback Machinea. Etusivut kerättiin
kokonaisuuteena, tekstineen ja kuvineen.
Tutkimuksen analyysin pohjana on käytetty aihe-alueen aiempia
tutkimuksia. Aiemmista tutkimuksista kerättiin tiettyjä design-elementtejä, joihin keskityttiin myös tässä tutkimuksessa. Design-elementit jaoteltiin kahteen kategoriaan; rakenteeseen ja grafiikkaan. Näiden kahden kategorian design-elementtien toistuvuus
ei ollut tutkimuksessa oleellista vaan niiden ajallinen muutos.
Tutkimuksen mukaan median visuaalinen lähentyminen on
korostunut vuosien saatossa, kun informaation kiihtyvyys on noussut. Multimedia-elementit, kuten kuvat ja video, lisääntyivät siis uutisissa kohti 2000-lukua. Havainnollistan tuloksia tutkimuksesta otetuilla sanomalehtien etusivujen kuvilla, muuten tuloksista voi
lukea lisää itse artikkelista. Kuvista huomaa, kuinka kuvien määrä on lisääntynyt uutisissa ajansaatossa. Lisää artikkelista voit lukea täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti